'' AIR MATA adalah salah satu cara untuk mengekspresikan kegembiraan, kegagalan, cinta, kesepian, penderitaan dan kebahagian.''

Sunday, 20 November 2011

Nasib Badan

Assalamualaikum, salam Isnin...
Apalah nasib badan hari ni..
kelas jam 10 am terlewat pula 15 min....alamatnya kena kuncila..
yang aku heran tak pernah2 pula ust nak kunci pintu...mungkin mood tak baik kot~

oklah tak masuk kelas tutorial undang2 keluarga islam satu hal..terus pergi kelas bhs arab dengan semangatnya..TIBA2???! kelas batal pulak..haish penat ja datang..huu

ok masa balik terus pergi cafe..TIBA2???!! jam putus pulak dahh sekali dengan henset2 aku jatuh berderai atas lantai,
adess!! jam kesayangan ku, import dari jauh tu...huhu

dah sampai cafe nak beli makanan...TIBA2??! grr~ mana purse ni??
tak bawa rupanya...
Masyaallah~ nasib lah jumpa cik bingkisan cintaku ..pinjam duit! tq eh ^___^ nanti saya bayar ye.

Apa pun hidup perlu diteruskan FIGHTING ne!!

Jangan jadi perigi buta

Jangan jadi perigi buta.Sudahla buta, kontang lagi.

A: 'tapi aku tak boleh hidup sorang mcm ni'!!
B: 'mmglah tak boleh selagi kau tak bergantung pada yg tak mati'!

Friday, 18 November 2011


“You'll never reach perfection because there's always room for improvement.Yet get along the way to perfection, you'll learn to get better.” 

Thursday, 17 November 2011

Silent is Loud

Alhamdulillah!!
Jumaat bakal menjengah lagi J
Minggu ni dihiasi dengan perasaan yang macam-macam..
Terkilan,kecewa,sedih dan sedikit gembira kot =,=
Sungguh! kecewa bila orang cakap aku dah berubah..YA KE ?!
AKU TAK PERNAH BERUBAH pun!!
mungkin dia yang dah berubah?! tapi dia tak pernah sedar..
Sungguh! sedih bila ada yang menyalahkan aku sedangkan aku sendiri pun tak tau salah apa.

Belajar Merendam Rasa Tersinggung | Aku ISLAM

Setiap kali kita menilai diri lebih dari kenyataan yang sebenarnya, apabila ada yang menilai kita kurang sedikit sahaja dari expectation kita, maka kita akan merasa tersinggung. Peluang untuk rasa tersinggung akan terbuka luas jika kita salah dalam menilai diri sendiri. Kerana itu, ada sesuatu yang harus kita perbaiki, iaitu cara menilai diri.

Memaafkan. Memaafkan dengan dada yang lapang.
InsyaAllah yang lain akan datang kemudian. Kelapangan hati, ketenangan jiwa, kesegaran roh, akan hadir kepada kita
InsyaAllah. Pasti.

 Sumber: http://akuislam.com/blog/renungan/belajar-merendam-rasa-tersinggung/#ixzz1dxAgQ4AF

Tuesday, 1 November 2011

Penawar Sakit Hati


Hampir setiap orang tentu pernah mengalami sakit hati dalam hidupnya.
Baik dalam keluarga, bersahabat, mahupun bermasyarakat.
Sebagaimana sifat sedih dan gembira, rasa  ini adalah suatu kewajaran dalam hidup manusia.
Apatah lagi,  manusia adalah mahluk yang bersosial, yang dalam setiap interaksinya tidak lepas dari kekhilafan.
Sebab-sebab datangnya perasaan ini pun bermacam-macam.

Dari masalah yang simple hingga masalah besar, dapat menjadi penyebabnya.
Misalnya bermula dari perbezaan pendapat, adanya konflik atau ketidakserasian, sehingga iri hati dan dengki.
Bila perasaan ini dibiarkan terlalu lama membengkak dalam hati, maka akan tidak sihatlah hati itu.
Pemiliknya pun akan stress dan jauh dari keceriaan.
Lebih parah lagi, perkara ini dapat menjauhkan manusia dari RabbNya.

Antara petua – petua yang diajarkan oleh Rasulullah untuk dijadikan penawar sakit hati adalah :

1. Muhasabah Diri
Sebelum kita menyalahkan orang lain, seharusnyalah kita melihat diri kita sendiri.
Mungkin kita sakit hati oleh kata – kata saudara kita, padahal dia tak bermaksud menyakiti.
Cuba bertanya pada diri sendiri, mengapa saudara kita  bersikap demikian.
Jangan-jangan kita sendiri yang telah membuat kesalahan.

2. Menjauhkan Diri dari Sifat Iri Hati Dan Dengki
Sifat ini berasal dari kecintaan terhadap hal-hal yang bersifat material, kehormatan, dan pujian. Manusia tidak akan tenang bila dalam hatinya ada sifat ini.
Manusia juga tak akan pernah berasa bersyukur, kerana selalu merasa kurang.
Dia selalu memandang ke atas, dan seolah tidak rela melihat orang lain memiliki kelebihan melebihi dirinya.
Maka hapuskanlah terlebih dahulu sikap cintai dunia, sehingga dengki pun pupus.

3. Menjauhkan Diri dari Sifat Amarah dan Keras Hati.
Bila marah telah timbul dalam hati manusia, kadangkala manusia bertindak tanpa pertimbangan akal.
Jika akal sudah lemah, tinggallah hawa nafsu.
Dan syaitan pun berleluasa melancarkan serangannya, lalu mempermainkan diri manusia.
Ibnu Qudamah dalam Minhajul Qashidin menyebutkan bahawa Iblis pernah berkata, “Jika manusia keras hati, maka kami akan membaliknya sebagai anak kecil yang membalik bola.”

4. Memupuk Sifat Pemaaf.
Kita sebagai manusia yang lemah, tidak sepatutnya berlaku sombong, dengan tidak mahu memaafkan kesalahan orang lain, sebelum dia meminta maaf.
Insya Allah, dengan begitu, hati akan lebih terasa lapang.

5. Husnuzon (Berprasangka Baik).
Adakalanya seorang muslim berburuk sangka terhadap seorang muslim lainnya sehingga dia memperkecilkan saudaranya.
Dia mengatakan macam-macam tentang saudaranya, dan menilai dirinya lebih baik.
Tentu, hal ini  yang tidak benar
Akan tetapi, hendaknya setiap muslim harus mengawasi diri terhadap titik-titik  yang cenderung untuk  memancing tuduhan, agar orang lain tidak berburuk sangka kepadanya.

6. Ikhlaskan Diri.
Ikhlas adalah kata yang ringan untuk diucapkan, tetapi cukup berat untuk dilakukan.
Orang yang ikhlas dapat meniatkan segala tindakannya kepada Allah.
Dia tidak memiliki jiwa yang bersifat duniawi. Apabila Allah mengujinya dengan kenikmatan, maka dia bersyukur. Bila Allah mengujinya dengan kesusahannya pun, dia bersabar.
Dia selalu percaya bahawa Allah akan sentiasa memberikan yang terbaik kepada hambaNya.
Orang yang ikhlas akan lebih mudah menangani hatinyanya untuk selalu menyerahkan segalanya hanya kepada Allah.

Credit:AkuISLAM

p/s: tahukah kau tak boleh bermasam muka lebih dari 3 hari?? tlg lah terima kekurangan orang lain sbb diri sendiri pun tak sempurna... jangan ingat hati sendiri dah sangat sakit sedangkan hati2 orang sekeliling kau tak jaga.. tlg sedar tingkah laku kau yang amat tak menyenangkan org sekeliling...
Allah! ampunkan dosa hamba2-Mu..
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...